För alla som gillar att teckna





lördag 10 november 2018

Teckna drake



En del av drakbilden för boken Teckna hjältar och monster, 2016.

Jag hade inte tecknat särskilt många drakar i mitt liv, men våren 2016 var det bråttom för mig, att få fram drakens mäktiga väsen.

Deadline för boken Teckna hjältar och monster var väldigt nära. Och jag gjorde säkert minst 100 skisser innan drakarna började bli någorlunda ok. Här nedan är några exempel på tidiga skisser.



Många av mina nybörjarelever ger upp om det inte blir bra och perfekt vid första försöket. Men det kan vara bra att veta hur mycket jobb det krävs för att nå ett mer avancerat resultat. 

Bilden högst upp i denna bloggpost, är en del av den slutgiltiga bilden. Jag använde färgpenna och promarker i den slutgiltiga bilden.

Att teckna drakar var verkligen min stora monsterprövning.



En mycket tidigare och större monsterutmaning, var när jag skulle visa upp min första serie-novell, och möta den arga förläggaren.
Nu är det din tur att få en utmaning. Pröva att teckna drakhuvudet på ditt eget sätt. Lycka till!

Här är draksidan tydligare som pdf.

Här är några som testat Teckna drakar-övningen. Isac, 7 år, gjorde drakhuvud övningen (vänster bild) och Linnea (höger bild) på teckna verkstäder på Farsta bibliotek respektive Emmaboda bibliotek. 

När man ska möta någon som skrämmer en, eller pröva något riktigt utmanande, och det går bra. Då kan man känna den glädjekick som jag kände, när jag fick min första serie antagen för publicering.

_

Hur gick det förresten med ditt drakhuvud? Skriv gärna en kommentar om det.

Inga kommentarer: